معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در آیین انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این تفاهم نامه راستای برنامه دولت سیزدهم در ایجاد تحول و با هدف ارائه خدمات بهینه در مناطق آزاد به ویژه جزیره کیش منعقد می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، محمد خوانساری در نشست انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان منطقه آزاد کیش که با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، جمعی از معاونت های سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد هدف از انعقاد این تفاهم را ایجاد بسترهای ارتباطی بهینه و ارائه خدمات استاندارد به کیشوندان و گردشگران برشمرد و اظهار کرد: با توجه به استعدادها، زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در جزیره کیش، کیش می تواند به محلی برای آزمون فرصت های هوشمندسازی در کشور تبدیل شده و دستاوردهای حاصل به سرزمین اصلی ارائه شود.

وی با اشاره به اتصال بیش از 91 درصد از نهادها و سازمان های دولتی به پنجره واحد افزود: کیش در اتصال به پنجره واحد خدمات دولت( دولت الکترونیک) پیشگام بوده است و با توجه به اینکه 91 درصد از سازمان ها و نهادهای دولتی به این پنجره واحد پیوسته اند در حال حاضر 30 درصد از خدمات دولتی در این بستر ارائه می شود که برای نهایی سازی و ارائه خدمات 100 درصدی در این بستر کیش می تواند به دلیل موقعیت مکانی و مدیریت واحد به عنوان ظرفیت و استعدادهای موجود پیشرو باشد.

خوانساری همراهی و همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان منطقه آزاد کیش و فعالان اقتصادی در ایجاد زمینه های لازم برای بهره گیری از ظرفیت های کیش و انجام آزمون های تحول و پیشرفت در حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات را مهم ارزیابی کرد.

وی افزود: فناوری اطلاعات باید موجب افزایش کارایی، خدمات و ارزش برای ذی نفعان در کشور اعم از مردم در سرزمین اصلی، کیشوندان، میهمانان جزیره کیش باشد و دولت در انجام امور و فعالیت ها باشد.

خوانساری ادامه داد: در چنین نگاهی توسعه هوشمند باید به موجب توسعه پایدار شده و به نسل های امروز و آینده با در نظر  گرفتن ملاحظات، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی خدمات ارائه داده با ایجاد اطمینان، امنیت و اعتماد با جمع آوری اطلاعات در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: فناوری اطلاعاتی که ما به دنبال آن هستیم باید با رویکرد تحول در بخش فناوری، زیرساخت و ایجاد مباحث فناوری های نوین مانند  اینترنت اشیاء (IoT )  و بلاکچین  کارکردهای ویژه ای را در جزیره کیش ارائه دهد.

سعید پورزازدی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در میان 10 کشور برتر در حوزه فناوری های نوین و دولت سیزدهم به عنوان نخستین دولت هوشمند و بهره گیری از خدمات پنجره واحد دولت افزود: نقشه راه هوشمند سازی تدوین شده است و برای نخستین بار این نقشه در کیش عملیاتی خواهد شد.

وی وجود زیرساخت هایی مانند فیبر نوری و تجمیع دکل های مخابراتی، بهره گیری کیش از فناوری G5 و همکاری اپراتورهای مخابراتی به خصوص اپراتور ویژه کیش را از مواردی عنوان کرد که در عملیاتی سازی این تفاهم نامه می تواند بسیار موثر واقع شود.

پورزادی با اشاره به اختصاص بیش از یکصد میلیارد ریال اعتبار در حوزه های هوشمند سازی تاکید کرد: هوشمندسازی در بسیاری از بخش های جزیره مانند آب و برق راه اندازی شده است و در بخش حمل و نقل عمومی کیش نیز اقدامات موثری در حال انجام است.

وی با تاکید بر هوشمندسازی زیرساخت های شریانی تاکید کرد: تمامی زیرساخت های مهم جزیره کیش باید پیوست هوشمندسازی داشته باشد تا خدمات گیرندگان در کمترین زمان بهترین خدمات را با سرعت و کیفیت مناسب دریافت کنند.

به گفته سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش توسعه خدمات هوشمند به گردشگران مانند نصب دوربین های پایش سرعت، پایش تصویری و کنترل ترافیک از جمله خدمات هوشمندی است که در ایام نوروز در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد.

ایجاد کارگروه ویژه در احصاء نیازهای جزیره کیش در حوزه فناوری و مشکلات موجود در بخش زیرساختی و رفع آن ها در مسیر همکاری های قید شده در بندهای تفاهم نامه از پیشنهادهای سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست بود.

کد خبر : 3261
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.