مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره موسیقی کیش پیشنهاد افتتاح خانه وموزه موسیقی اقوام در جزیره کیش همزمان با برگزاری مراسم 20 آبان « روز کیش» مطرح کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فیدار، غلامحسین مظفری در این مراسم با تاکید بر اهمیت توجه به موسیقی آیینی و اقوام به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای جامعه و حضور افوام مختلفی از سراسر ایران که نمایشگر یک ایران کوچک است اظهار کرد: کیش دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف است و در حوزه فرهنگ و موسیقی نیز می تواند به عنوان کانون موزه و خانه موسیقی اقوام مطرح شود.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موسیقی فاخر و اصیل ایرانی افزود: با توجه به نیاز جامعه به ایجاد امید، نشاط و برقراری ارتباط میان نسل این رسالت را به خوبی انجام داده و ضمن ایجاد پویایی و نشاط در جامعه حلقه اتصال میان نسل امروز و گذشتگان باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: تلاش می کنیم مقدماتی فراهم شود تا در اختتامیه این رویداد که در روز 20 آبان، روز کیش برگزار خواهد شد تاسیس خانه و موسیقی اقوام را به عنوان نقطه آغازی بر یک حرکت فرهنگی زیبا در کیش اعلام کنیم.

سعید پورعلی دبیر شورای سیاست گذاری سومین جشنواره موسیقی کیش نیز در این نشست با بیان اینکه جشنواره موسیقی کیش در دوره های اول و دوم به موسیقی کلاسیک و موسیقی سواحل جنوب پرداخت و به عنوان سومین گام خود موسیقی نواحی ایران را پوشش خواهد داد افزود: موسیقی نواحی از موسیقی های سنتی است  و ریشه در سنت ها و آداب و رسوم مردم این نواحی داشته و سینه به سینه و از نسل های گذشته به نسل های بعد انتقال می یابد.

وی با تاکید بر غنای فرهنگی و تنوع آداب و سنن نواحی مختلف کشور به ویژه در حوزه موسیقیایی تاکید کرد: بخشی از غنای موسیقی کشور به ساختار موزائیکی فرهنگ و قومیت کشور باز می گردد و از گونه های مختلفی چون لالایی و ترانه های کار، سوگ آوا، موسیقی حماسی و .. تشکیل شده است.

پورعلی با اشاره به شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، شکل و نحوه برگزاری جشنواره را یکی از دغدغه های ستاد برگزاری جشنواره برشمرد و افزود: با بررسی دقیق موقعیت ها و امکانات موجود باید راهکاری مناسب برای برگزاری جشنواره به زیباترین و تاثیرگذارترین شکل دست یافت.

وی مهمترین اهداف سومین جشنواره موسیقی کیش را "ایجاد بستری مناسب برای آثار موسیقی قومی و محلی، تقویت جریان موسیقی نواحی  با تکیه بر موسیقی سواحل و جنوب کشور" برشمرد و گفت: برگزاری سومین جشنواره موسیقی کیش در شرایطی که در آن قرار داریم یکی از دغدغه های ستاد برگزاری این جشنواره است.

رضا اردلان رئیس سومین جشنواره موسیقی کیش با اشاره به همزمانی برگزاری آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش و « روز کیش» اظهار کرد: جنوب ایران از خوزستان و بوشهر تا سیستان و بلوچستان که بخشی نیز در مناطق آزاد قرار دارد دارای اصالت فرهنگی و غنای موسیقی و آوازها و نواهایی است که برای شناخت واقعی آن نیاز به تحقیق و بررسی و کاوش های بسیاری است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش بزرگی از ظرفیت های موسیقی غنی جنوب مغفول مانده است امیدواریم با پژوهش هایی که محققان در حوزه های مختلف انجام می دهند این بخش نیز به خوبی شناخته شود و استعدادهای ناشناخته هنر موسیقی در این منطقه شناخته شده و به منصه ظهور برسد. و هنرمندان جوان بسیاری به جامعه هنری کشور و جنوب معرفی شوند

وی جنوب کشور را دارای مردمانی خونگرم و با اصالت و دارای نغمات و آوازهای با شور ونوا خواند که دارای جذابیت های خاص و ویژه ای است و افزود: در جنوب عزاداری ها هم بسیار حرف برای گفتن دارد زیرا آهنگین بوده و دارای ویژگی های منحصر بفردی است.

حمید هادی دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش با هدف گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان و ارتقاء سطح موسیقیایی آیینی و ایجاد فرصت حمایت از گروه های موسیقی حرکت آیینی در نظر دارد با بهره مندی از تجربیات ارزشمند گذشته سومین جشنواره موسیقی اقوام در جزیره کیش را به صورت غیررقابتی برگزار کند افزود: در هر دوره از جشنواره تلاش شد از پیشکسوتان این عرصه تقدیر شود که در دوره اول از هوشنگ کامکار و دوره دوم از خالوقنبر پیشکسوت موسیقی جنوب تقدیر شد و در این دوره نیز از یکی از پیشکسوتان موسیقی اقوام تقدیر می شود.

در پایان نشست، با امضاء مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر روی پوستر سومین جشنواره موسیقی کیش واظهار امیدواری مبنی بر افتتاح خانه و موزه موسیقی در جزیره کیش به عنوان یک کانون موسیقی اقوام در جزیره  از این پوستر رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 2029
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.