آیین افتتاحیه کتابخانه عمومی و مرکز اسناد شهید آیت الله رئیسی، مرکز مشاوره امام رضا(ع) و آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس رضوی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در فرهنگسرای سعدی کیش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم با تسلیت ایام الله 14 و15 خرداد افتتاح این دو مرکز به نام شهید خدمت آیت الله رئیسی و امام رضا (ع) را اقدامی ارزشمند برشمرد و افزود: ایجاد زیرساخت های فرهنگی در جزیره کیش از مطالبات مردمی است که می تواند اتفاقات خوبی را برای کیشوندان و حوزه فرهنگ و هنر جزیره رقم بزند.

وی با تاکید بر اهمیت انجام کارهای فرهنگی به ویژه در حوزه جوانان ونوجوانان افزود: کار برای جوانان و نوجوان یک مسئله حیاتی و مهم است به ویژه در جزیره کیش که امکانات زیرساختی به میزان نیاز تامین نشده است.

سرهنگی تاکید کرد: هر چه نوجوانان و جوانان در فضای فرهنگی، هنری و علمی بیشتر حضور داشته باشند آگاهی آنان و سطح آگاهی عمومی و فرهنگی جزیره کیش ارتقاء یافته و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی به انجام فعالیت های مشاوره ای و روانشناسی در جزیره کیش از سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سال گذشته کارهای خوبی در این راستا صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: با توجه به بسته بودن فضای جزیره کیش و دوری از خانواده ها، مسائل و مشکلات اقتصادی که در کیش و کل کشور گریبانگیر مردم شده است ساکنان و سرمایه گذاران جزیره کیش نیز نیازمند بهره گیری از فرصت های مشاوره و روانشناسی هستند و ایجاد این مرکز می تواند به کاهش مشکلات خانواده ها و آسیب های اجتماعی درجامعه کمک کند.

وی با اشاره افتتاح نمایشگاه عکس رضوی بر حمایت از هنرمندان رشته های مختلف هنری در جزیره کیش تاکید کرد و افزود: درخواست اختصاص مکانی برای دوره های هنری و گردهم آیی هنرمندان انجام خواهد شد به شرط اینکه این گردهم آیی و هم افزایی ها صورت گرفته و محلی برای حضور هنرمندان و تعامل آنان شود.

سرهنگی واگذاری فعالیت های فرهنگی و هنری به مردم به ویژه هنرمندان را کاری ارزشمند توصیف کرد و افزود: نمی خواهیم برنامه های فرهنگی و هنری را دولتی کنیم و علاقه مندیم این برنامه ها توسط مردم انجام شود چرا که پایدارتر خواهد بود.

 

جامعه پویا نیازمند فرهنگ پویاست

علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم اظهار کرد: کیش جزیره ای مدرن در قلب خلیج فارس با ساکنانی از اقوام مختلف ایرانی است که درخواست های مختلفی دارند که اگر به آن ها اهتمام ورزیده شود

وی افزود: اگر جامعه ای پویا باشد و حداقل نیازهای آن ها برآورده شود حتما  نیروی انگیزه و سرمایه های انسانی پرتوان و با انگیزه برای توسعه خواهد داشت.

وی کتاب و کتابخوانی را از عناصر رشد و توسعه جوامع و اهمیت این حوزه برشمرد و افزود: پس از ایجاد فرهنگ سرای سعدی که به صورت ناقص بهره برداری شد. بعدها هم استفاده های دیگری از این مرکز شد؛ از سال گذشته به دستور مدیرعامل سازمان تلاش شد تا استانداردهای لازم برای استفاده از این مجموعه انجام شود. با اتفاق امروز شاهد افزایش بیش از ۱۱۰ صندلی افزون بر ۱۸۰ صندلی کتابخانه در کتابخانه های دیگر خواهیم شد.

وی بر تلاش برای استانداردسازی مجموعه های فرهنگی در جزیره کیش گفت: بزودی سقف بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب را در این کتابخانه خواهیم داشت. ایجاد کنج پژوهش برای برگزاری دوره های کتابخوانی نیز در این مرکز برای اولین بار در کنار تالار کتابخانه صورت گرفته است.

وی بی توجهی به مسئوایت های اجتماعی را از مهمترین مباحثی عنوان کرد که در کیش ساختارمند نشده و نیازمند توجه به آن از سوی مسئولان و سرمایه گذاران است.

وجود مشکلات عدیده در حوزه خانواده نیز از موضوعاتی است که فاطمیان پور به آن اشاره و تاکید کرد: مرکز مشاوره امام رضا(ع) در راستای رفع نیاز کیشوندان با هزینه های مناسب افتتاح می شود.

 

کیش شایسته بهترین کتابخانه و مرکز مشاوره است

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این مراسم با تسلیت مناسبت های 14 و 15 خرداد  اظهار کرد: مردم فرهنگ دوست جزیره کیش شایسته ایجاد کتابخانه های عمومی و مرکز مشاوره هستند و این از نیازهای مردم است.

وی از حضور با شکوه مردم در مراسم 14خرداد قدردانی کرد و امام راحل را کوهی استوار خواند که در برابر ظلم ایستاد و پایه گذار انقلابی عظیم بود و حیاتی دوباره به اسلام و مردم بخشید و امید را در دل مستضعفان و آزادی خواهان جهان زنده کرد.

وی با بیان اینکه مردم با امام راحل و رهبر معظم انقلاب آرمان هایی بسته اند که به آن وفادارند و نمونه آن در تشییع پیکر شهدای خدمت به وضوح مشهود بود افزود: این نشان دهنده این است که روح و یاد امام در دل مردم پایدار است.

 

کتابخانه و مراکز فرهنگی ستون جامعه هستند

حجت السلام علیرضا بی نیاز امام جمعه کیش در این مراسم اظهار کرد: گرامی داشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای ۱۵ خرداد و شهدای خدمت، تقدیر و تشکر از این اقدام ارزشمند اظهار کرد: خداوند یک جا به انسان ها منت میگذارد آنجایی که پیامبر را فرستاد، واین منت خداوند به خاطر این است که بوسیله ویژگی های پیامبر با ، ارسال کتب و تعلیم و تربیت ما را از گمراهی نجات داده و به سعادت صلاح برساند.با این جمله اهمیت اقدام و کار بزرگی را که انجام شده مشخص می شود.

وی با اشاره به ویژگی های برجسته امام راحل، افزود: پس از انبیاء الهی و اولیا با ویژگی های امام شخصیتی مانند ایشان نیامده است و وظیفه ما این است که یاد و خاطره و ویژگی های امام را زنده نگاه داشته، بشناسیم و به جهان بشناسانیم و راه ایشان را ادامه دهیم.

امام جمعه کیش با بیان اینکه کتابخانه ها و مراکز فرهنگی ستون جامعه و پایگاه اصلی فرهنگی در هر کشور هستندو باید مورد حمایت قرار گیرند کتابخوانی از شاخص های توسعه هر کشوری است تاکید کرد: وجود مراکز فرهنگی تاثیر گذار و فعال و کتابخوانه های مناسب و نرخ کتابخوانی دلیل بر توسعه هر کشوری است و باید از این کارها بیشتر انجام دهیم

وی افزود: یک مرکز فرهنگی به سه رکن دارد که اول به مکان و محل مناسب برای تولید فرهنگی و عرضه فعالیت های فرهنگی، دوم امکانات و سوم منابع انسانی که اهل علم و فرهنگ و هنرمندان سرمایه های اصلی ما هستند احتیاج دارد.

خطیب جمعه کیش در این نشست با بیان اینکه معضلات فرهنگی با اقدامات فرهنگی قابل حل است تصریح کرد: اگر این را قبول داریم اولویت اول زمینه سازی برای اقدامات فرهنگی است مانند این کار ارزشمند.

وی افزود: وجود مساجد و حسینیه ها و مراکز دینی که جزء مهمترین مراکز فرهنگی است که باید به آن ها توجه داشته باشیم و باید بدانیم که مساجد و فرهنگسراها مکمل همدیگر هستند. مساجد و مراکز دینی ظرفیت ها و امکاناتی هستند که برای تقویت فرهنگی جامعه باید از هر دو استففاده کنیم.

حجت الاسلام بی نیاز تاکید کرد: جزیره کیش باید برای گردشگری علمی و فرهنگی هم برنامه ریزی شود و این مهم نیاز به زیر ساخت های قوی دارد. کیش منطقه ای ویژه است که خدمات و مراکز فرهنگی آن نیز از نظر سخت افزاری و نرم افزاری باید خاص و شایسته کیش باشد.

 

مراکز فرهنگی موجب احساس امنیت پایدار در جامعه می شوند

سردار امیری، جانشین سپاه امام سجاد استان هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس سه رکن اساسی مبارزات خود را شروع کرد افزود: دین، مردم و ولی فقیه سه رکن اساسی است که امروز دشمنان هر سه این ارکان را نشانه گرفته اند و تلاش می کنند ما را از آنها جدا کنند.

وی احداث کتابخانه و مرکز اسناد شهید آیت الله رئیسی درجزیره کیش را بسیار ارزشمند برشمرد و تاکید کرد: این زیرساخت اصلی به تقویت و رشد این سه رکن کمک می کند.

سردار امیری با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ایجاد احساس ناامنی در کشور است تصریح کرد: دشمن به دنبال ایجاد احساس ناامنی در امنیت، آسایش، فرهنگ و توان اقتصادی جامعه است و ما برای بالابردن سطح آگاهی فرهنگی مردم نیازمند ایجاد زیرساخت ها درحوزه های فرهنگی و هنری هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد این زیرساخت به شکل گیری احساس نیاز به مطالعه و تشویق مردم به ایجاد احساس امنیت پایدار در جامعه کمک می کند.

 

محلی برای گردهم آیی و هم افزایی هنرمندان

عباس دوست قرین، مجری نمایشگاه عکس رضوی نیز با تقدیر از حمایت های صورت گرفته در برگزاری این نمایشگاه افزود: در جزیره کیش با توجه به محدودیت هایی که نسبت به سرزمین اصلی وجود دارد نیاز به حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی بیشتر احساس می شود.

وی با تقدیر از شرکت کنندگان در این دوره از نمایشگاه از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخواست کرد تا محلی برای گردهم آیی و هم افزایی هنرمندان جزیره کیش اختصاص یابد که این درخواست نیز مورد موافقت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و بنابر وعده مدیرعامل سازمان مقرر شد تا فضایی در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

 

کد خبر : 5557
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.