کیش ایر؛ بزرگترین ابزار حمل و نقل گردشگر و به عبارتی اعتبار جزیره کیش به‌عنوان برترین منطقه گردشگری ایران این روزها در شرف واگذاری و عرضه ۳۰ درصدی سهامش در فرابورس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از روزپلاس، کیش ایر؛ بزرگترین ابزار حمل و نقل گردشگر و به عبارتی اعتبار جزیره کیش به‌عنوان برترین منطقه گردشگری ایران این روزها در شرف واگذاری و عرضه ۳۰ درصدی سهامش در فرابورس است؛ شرکتی که صددرصد سهام آن متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش بوده و  هدف از ایجاد این شرکت حمل و نقل هوایی، جابجایی مسافر داخلی، خارجی و بار برای این جزیره بوده است، این روزها از زادگاه خود در کیش فاصله گرفته است و مدیریت آن از دست سازمان منطقه آزاد کیش خارج شده است.

چنین مساله ای باعث نگرانی فعالان اقتصادی و گردشگری شده تا جایی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز اخیرا طی پیامی از احسان خاندوزی درخواست کرد نسبت به حفظ "برند کیش ایر و ۴۹ درصد از سهام شرکت آب و برق و ورود خودروهای هیبریدی” به جزیره کیش حمایت کند.

با توجه به سه رکن اصلی گردشگری، یعنی حمل و نقل ، اقامتگاه و رستوران و غذا و اهمیت ایرانگردی به عنوان نقطه آغازین جهانگردی و ارز آوری برای کشور آن هم در اوضاع اقتصادی دشوار این روزهای کشور،  بحث واگذاری سهام یکی از ایرلاین های موثر جزیره کیش می تواند اولین عنصر توسعه گردشگری را با مشکل مواجه کند، تا جایی که بسیاری از مسئولان مربوطه در اولین مطالبه های خود از وزیر جدید این موضوع را یادآور شدند.

کیش ایر؛ فرزند متولد شده جزیره کیش بود/ به نام کیش به کام ترکیه!

دکتر مهرداد تاوتلی فعال گردشگری در گفت و گو با خبرنگار روزپلاس گفت: در خصوص پروژه معطل مانده خصوصی سازی کیش ایر و وضعیت آشفته این روزهای تنها هواپیمایی رسمی منطقه آزاد کیش گفت: کیش ایر از ابتدا به مالکیت خود جزیره کیش و به مثابه فرزند آن متولد شد و شروع به فعالیت کرد. در همان ایام سرمایه گذاری های مناسبی هم برای رونق فعالیت ها، پرواز ها و اجرایی شدن برنامه ها از سوی هیات مدیره انجام شد تا جایی که کیش ایر همانند یک ایرلاین رسمی شناخته شد.

او با اشاره به اخذ مالکیت کیش ایر از این جزیره و سپردن آن به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، افزود: نتیجه اتفاقی که در سال های اخیر رخ داده این است که با اخذ اختیار و مالکیت کیش ایر از سازمان منطقه آزاد جزیره، این ایرلاین به شکل یک شرکت هواپیمایی درآمده و همین بسیاری از اولویت ها را از کیش با توجه به پتانسیل بالای گردشگری که دارد، گرفته است.

تاوتلی با بیان این که کیش ایر زمانی که مختص جزیره باشد، میتواند پروازهای مرتب در فصول زمانی مشخص و درنهایت ورود مسافر و رونق گردشگری را برای این شهر به ارمغان بیاورد، ادامه داد: آن چه اکنون شاهد هستیم این است که پروازهای این ایرلاین به جزیره کیش محدود به آخر هفته شده و مسیرهای پروازی آن بیشتر به شهرهای ترکیه درحال انجام است و جالب تر این است که قیمت های این مسیرهای خارجی با سفر به کیش یکی شده است.

این کارشناس گردشگری نتیجه چنین اتفاقی را اخذ حیات از کیش دانست و گفت: تنها راه حمل و نقل به کیش به واسطه موقعیت جغرافیایی و جزیره بودنش، مسیر هوایی است و وقتی ایرلاین اختصاصی آن از سازمان منطقه آزاد گرفته شود چیزی که حاصل می شود جز خروج ارز کشور در پی مسافرت هموطنان به ترکیه و دبی و متروک ماندن کیش چیزی نیست.

او با اشاره پرواز هواپیمای ایرباس کیش ایر از مبدا فرودگاه امام به شهر آنالیای ترکیه در دوماه گذشته، افزود: این هواپیما با توجه به موقعیت به روز و مناسبی که دارد اگر به ناوگان فرودگاه مهرآباد اضافه شود و پروازهای آن به کیش برنامه ریزی شود، هم وضعیت جزیره بهتر می شود و هم هواپیمایی کیش ایر بهتر می تواند به حیات خود ادامه دهد و از حالت زمین گیری خارج شود.

تاوتلی با بیان این که برای کیش ایر پرواز به همه شهرها حتی زاهدان و چابهار هم برنامه ریزی شده، اما سفر به خود جزیره کیش به چند پرواز در هفته محدود شده، ادامه داد: کیش ایر یکی از محورهای اصلی توسعه حمل و نقل هوایی است و چه خوب است که با اختصاص آن به خود جزیره و سازمان منطقه آزاد، توسعه گردشگری و ارز آوری به کیش مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2578
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.