فدراسیون بادبانی در حالی به تولد یک سالگی خود می‌رسد که طی این مدت نه تنها «کیش» به عنوان مقر این فدراسیون هیچ عایدی از آن نداشته، بلکه این فدراسیون حتی به قایق‌های خود برای برگزاری مسابقات داخلی نیز دسترسی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا از ایرنا، این فدراسیون در حالی ۳۳۵ روز از عمر خود را پشت سر گذاشته که عملکرد ضعیف آن به حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی دامن زده است.

شاید برخی‌ها عملکرد ضعیف و خروجی نزدیک به صفر فدراسیون بادبانی را نشات گرفته از نوپا بودن این فدراسیون عنوان کنند، اما با نیم نگاهی به عملکرد فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی که همزمان با فدراسیون بادبانی در یک روز تشکیل شده است، می‌توان به وضوح نقش مدیریت کارآمد را در توفیق یک سیستم ارزیابی کرد.

فدراسیون بادبانی طی یک سال گذشته عملا نتوانست تا شروط کمیته ملی المپیک برای اعزام به مسابقات آسیاسی مهیا کند و نتیجه آن شد که در عین ناباوری این فدراسیون از اعزام ورزشکار به بازی‌های آسیاسی نیز جا ماند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی این مدت، ورزشکاران فدراسیون بادبانی حتی به قایق‌های خود جهت تمرین دسترسی نداشته‌اند؛ در بسیاری از رشته‌های بادبانی حتی افسر و داور رسمی ملی نیز وجود ندارد و طی این مدت عزمی جدی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و جبران این خلاء مشاهده نشده است.

جزیره «کیش» درهمان روزهای نخست تشکیل این فدراسیون، مقر آن اعلام شد تا ضمن بهره مندی از ظرفیت و زیرساخت‌های کم نظیر موجود در این جزیره مرجانی برای قهرمان پروری، در توسعه گردشگری ورزشی منطقه نیز نقش آفرینی کند؛ اما آنگونه که امروز شاهد آن هستیم «کیش» از فدراسیون بادبانی فقط نام آن را یدک می‌کشد و بس!

اظهارات «خسرو ابراهیمی‌نیا» سرپرست فدراسیون بادبانی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «سیلینگ» استان‌های ساحلی دریای خزر تامل برانگیز بود؛ او در این نشست توفیق نیافتن در برگزاری وظایف اولیه فدراسیون را متوجه سازمان منطقه آزاد کیش دانست و عملا مخالفت خود با قرارگیری دفتر مرکزی این فدراسیون در کیش را اعلام کرد.

همچنین «ابراهیمی‌نیا» پیش‌تر در رابطه با دستور وزیر سابق ورزش و جوانان به ایجاد دفتر مرکزی فدراسیون بادبانی در جزیره کیش اعلام کرده بود

«مطابق اساسنامه فدراسیون‌های آماتوری، مقر فدراسیون‌ها در پایتخت است مگر اینکه در مجمع آتی و مطابق اساسنامه مصوب، این مقر تغییر کند پس تا اینجای قضیه ما به‌عنوان مسوول فدراسیون خطایی برای حضور در دفتر تهران انجام نداده‌ایم».

وی همچنین در جمع رسانه‌ها به این نکته هم اشاره کرده است که در دوران مدیریت مهدی کشاورز در منطقه آزاد کیش، دفتری به ما داده شد که با حضور مقام عالی وزارت، نمایندگان مجلس، لشکری و کشوری هم برای فدراسیون بادبانی و هم ورزش‌های ساحلی افتتاح شد که بر اساس صحبت‌های شفاهی وزیر ورزش با متولیان جزیره کیش، قرار شد منطقه آزاد کیش به‌عنوان متولی و حمایت‌کننده فدراسیون عمل کند؛ اما در این فاصله رییس منطقه آزاد تغییر کرد؛ در این بازه زمانی، ما هم به طور رسمی و کتبی از منطقه درخواست کردیم که وضعیت ما را تعیین تکلیف کنند.

آیا سازمان منطقه آزاد کیش از فدراسیون بادبانی حمایت کرده است؟

این اظهارات سرپرست فدراسیون بادبانی در حالی بیان شده که «حمید شمالی» دبیرکل این فدراسیون در گفت و گو با رسانه‌ها از حمایت‌های سازمان منطقه آزاد کیش قدردانی کرده! اما آیا سازمان منطقه آزاد کیش واقعا از این فدراسیون تازه تاسیس حمایت کرده است؟

بررسی‌های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که سازمان منطقه آزاد هم اکنون نه تنها در مرکز جزیره کیش به عنوان یکی از بهترین مناطق، دفتری به صورت رایگان در اختیار فدراسیون بادبانی قرار داده، بلکه این دفتر را تجهیز کرده، هزینه آب و برق آن را پرداخت می‌کند و حتی لوازم مصرفی این دفتر را نیز تامین کرده است؛ سازمان منطقه آزاد همچنین برای پرداخت هزینه‌های ۲ مربی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی در کیش، اعلام آمادگی کرده است.

اینکه انتظار داشته باشیم به دلیل قرارگرفتن فدراسیون بادبانی در کیش،‌ سازمان منطقه آزاد باید تمامی هزینه‌های یک فدراسیون را از صفر تا صد متقبل شود یک باور اشتباه است؛ هم اکنون کدام فدراسیون در پایتخت تمامی هزینه‌هایش را استانداری تامین می‌کند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان منطقه آزاد تاکنون حمایت مناسبی از این فدراسیون داشته است که در کنار ساختار اصلی، می‌تواند سبب رشد و ارتقاء رشته‌های بادبانی در تمام کشور شود.

«ابراهیمی‌نیا» در حالی به انتخاب کیش به عنوان مقر فدراسیون بادبانی مقاومت نشان می‌دهد که «کیومرث هاشمی» وزیر ورزش و جوانان در دیدار اخیر خود با «حجت الله عبدالملکی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، به منظور هرگونه همکاری برای توسعه ورزش و شگل‌گیری هیات‌های ورزشی در مناطق آزاد اعلام آمادگی می‌کند.

فقط یک حضور طی یکسال در مقر فدراسیون!

طبق بررسی‌های انجام شده، «ابراهیمی‌نیا» به عنوان سرپرست فدراسیون بادبانی از زمان تشکیل این فدراسیون تا به امروز فقط یکبار آنهم به همراه مسوولان کشوری برای افتتاح دفتر فدراسیون در کیش به عنوان مقر مرکزی، حضور داشته است!

اعلام بودجه فدراسیون محرمانه است؟

البته ماجرا فقط به این موارد ختم نمی‌شود؛ اخباری مبنی بر دریافت چند میلیاردی بودجه توسط فدراسیون بادبانی در حالی دست به دست می‌شود که حقوق پرسنل این فدراسیون و اسناد مالی ارسال شده از دفتر کیش، طی چند ماه گذشته پرداخت نشده است؛ البته در همین راستا پیگیری‌های خبرنگار ایرنا از دبیرکل این فدراسیون مبنی بر اطلاع از میزان بودجه دریافتی از دولت نیز بی نتیجه ماند.

به هرحال وضعیت مناسبی بر فدراسیون بادبانی حاکم نیست و هنوز این فدراسیون نتوانسته حتی انتظارات اولیه از تشکیل آن را برآورده کند؛ مدال آوران رشته‌های ورزشی بادبانی امروز حتی تجهیزات و شرایط اولیه برای تمرین ندارند و عملا ایران از قهرمان پروری در این حوزه بی نصیب مانده است.

به گزارش ایرنا، «کیش» به دلیل زیرساخت‌های بسیار قوی‌تر نسبت به سایر مناطق ساحلی کشور به عنوان مقر فدراسیون بادبانی انتخاب شده است که می‌تواند در توسعه گردشگری ورزشی برای بالا بردن تراز اقتصادی منطقه نقش آفرینی کند.

خطوط ساحلی گسترده، زیرساخت های بالای ورزشی، بالاترین زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری کشور جهت میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی، ایمنی و امنیت بسیار بالا، قرارگیری در اصلی‌ترین کریدور باد خلیج فارس، همسایگی با چندین کشور با هدف توسعه همکاری‌های بین المللی، امکان سفر بدون ویزا و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی سبب شد تا کیش در همان مرحله نخست به عنوان مقر فدراسیون بادبانی مطرح شود.

کد خبر : 4378
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.