• رو تیتر: آهنگران مدیرعامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش:

مدیرعامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش در یادداشتی بر بهره گیری از اصل 127 قانون اساسی به جای اصل 138 در اداره مناطق آزاد در مسیر توسعه این مناطق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، جعفر آهنگران در این یادداشت آورده است؛

پیامی به همه نهادهای، مسئول انجمن ها، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، فعالان و دلسوزان و دوستداران توسعه و رونق کیش

با نام و یاد خدای مهربان

اصل ۱۲۷ قانون اساسی راه کاری موثر برای توسعه جزیره زیبای کیش

اگر چه پس از سه دهه همکاری نزدیک و فعالانه از سال ۱۳۷۱ از عرصه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدا شده ام ولی از علق و علاقه وافرم تا سرحد تعصب از این مناطق ذره ای کم نشده و وظیفه ام می دانم آنچه را در این مدت، آموختم تجربه کردم، دیدم، شنیدم و گفتم را بی کمترین چشم داشتی در اختیار هر فرد، نهاد و سازمانی قرار دهم؛همان طور که طی حدود این دو سال شیوه ام بوده است.

بیاد داریم که مناطق آزاد و ویژه از دل نخستین قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور (۷۲-۱۳۶۸) برخاستند. تقارن برنامه پنج ساله نخست با سال نخست پس از دفاع مقدس نشان از اهمیت و ضرورتی دارد که کارگزاران اجرایی وقتِ نظام برای گذار مطلوب از اقتصاد كاملا دولتي دوران جنگ به اقتصاد بازار رقابتی قاتل بودند. شاید بدین خاطر ابزار مناطق آزاد و ویژه که از پدیده های نظام بازار به شمار می روند در اولین برنامه در کانون توجه برنامه ریزان اقتصاد ملی قرار گرفته است.

در بسیاری از اسناد فرادستی هم چون برنامه های پنج ساله سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی احکام دائمی برنامه های توسعه و .... برجایگاه و استقلال این مناطق تاکید شده اما در عمل به ویژه از سال ۱۳۸۴ به بعد، به رغم افزایش تعداد مناطق مورد بحث آن طور که باید از سوی مقامات در سطح ملی پذیرفته نشده اند. اصل ابتدایی سازمان و مدیریت یعنی تناسب اختیار و مسئولیت نادیده گرفته شده و مدیران با داشتن اختیارات، قانونی چندان از ابزار لازم برای استفاده از اختیارات مندرج در قانون و مقررات برخوردار نیستند. چنین روالی یعنی کاهش دامنه اختیارات در طول سالیان اخیر رو به فزونی بوده است. البته محدودیت های ناشی از تحریم های تحمیلی و ضرورت های تنظیم بازار در سطح کلان در این زمینه جای خود دارد. علاوه بر بی ثباتی های مقررات و مخدوش شدن وحدت رویه سایه سنگین تغییرات مداوم مدیریتی نیز اسیب بزرگ دیگری بوده و هست که بر معضلات و گرفتاری مناطق آزاد به شدت افزوده و انجام امور را از روال طبیعی و قبلی خود خارج کرده است.

اجازه بدهید نمونه ای از این بی ثباتی ها را برای درک عمق آن بیان کنم؛ در نیمه  اول سال ۱۴۰۰ که برای چند، ماهی آن هم بر اساس ضرورت هایی که این نوشتار در پی طرح آن، نیست مسئولیت منطقه آزاد کیش را عهده دار شدم، روزی با سرمایه گذار محترم هتل در شرف اتمامی در جنوب جزیره دیداری داشتم ایشان نخستین هتل پنج ستاره با برند گرند ملینا گروه) هتلهای بین المللی (اسپانیایی را در کشور و در جزیره احداث کردند (به استثناء هتل فرودگاهی نووتل در شهر فرودگاهی امام خمینی درخواست سرمایه گذار عبارت بود از صدور مجوز برای واردات ۵ -۶ دستگاه خودروی مخصوص برای انتقال مسافرین در سطح جزیره بر اساس نظر صاحب برند در مقابل این درخواست، معمولی در پاسخ او با این همه زحمت و انجام کاری ستودنی مانده بودم چه بگویم؟ یعنی مسئول مهمترین منطقه آزاد کشور کمترین اختیاری حتی در حد تجویز ورود چند دستگاه خودرو را نداشته و بایستی در پی توجیه برآید؛ در خصوص بی ثباتی مدیریتی نیز همین بس در همین منطقه آزاد کیش از اواخر سال ۱۳۸۷ تاکنون ۱۲ نفر بر کرسی مدیریت تکیه زدند یعنی به طور میانگین یک سال و اندی این در حالی است که در همین نزدیکی ها و در آن سوی جزیره، منطقه آزاد جبل علی اگر تغییری هم در مقررات داشته باشد فقط برای ایجاد تسهیلات و امتیازات بیشتر است و در حوزه مدیریتی هم همان فردی که با اختیار تام در سال ۱۹۸۵ به این سمت گماشته شد همچنان پرقدرت در راس سازمان نشسته و مدام الگوهای جدیدی از موفقیت های مدیریتی خود ارائه می دهد.

درنشست مدیران ادوار سازمان منطقه آزاد کیش که اخیرا به ابتکار و اهتمام مدیریت عامل این منطقه برگزار شد، اشاره کردم ای کاش این جمع صاحب نظران و دلسوزان کیش بود نه مدیران ادوار یعنی ثبات داشتیم که این همه تغییرنکات یاد شده با طرح واقعیت هایی ناخوشایند بر آن است که بگوید سازمان منطقه آزاد کیش به اقتدار و اعتبار محتاج است و تا آن را کسب نکند محدودیت های قانونی و اجرایی برداشته نشود، اجازه استفاده از اختیارات داده نشود؛ سازمان استقلال رای برای اعمال مدیریت نداشته باشد؛ نظارتها روندها را کند و دچار اختلال نکند؛ دخالت ها جای خود را به حمایت ندهد؛ یک پارچگی مدیریتی به رسمیت شناخته نشود؛ رشد و یادگیری نوآوری بهبود مستمر، ارتقای عملکرد فرآیندها و رضایت مشتری و .... در سازمان اساس قرار نگیرد؛ بدون هیچ ملاحظه ای باید گفت راه به جایی نخواهیم برد و هیچ تردیدی نیست که راه و رسم این چند ساله و ناپایداری ها هم چنان تداوم می یابد.

از این قلم با بضاعتی اندک ولی با سابقه ای دیرین انتظار می رود فقط به بازگو کردن درد دل بسنده نکند و چاره کار را هم بگوید

بدون هیچ مقدمه ای پیشنهادی اجرایی را شاید برای آخرین بار مطرح می کنم چون بارها و بارها با دست اندرکاران جزیره به خصوص سازمان های مردم نهاد کیش در میان نهادم و خواستار حداقل راه اندازی کارزاری برای تبدیل این پیشنهاد به یک مطالبه عمومی شدم که به هر علتی قادر یا مایل به انجام این کار نبودند.

در اینجا باید اشاره کنم هر عقل منصفی می پذیرد جزیره کیش یک استثنا در موقعیت جغرافیایی ایران عزیز ماست. کوچک و محدود، محصور، طبیعی دارای زیرساخت های نسبی و رفاهی و... و همین

مزیت های اولیه کفایت میکند که از کیش به عنوان یک موقعیت منحصر به فرد یاد شود.

کیش با هیچ منطقه آزاد دیگری قابل مقایسه نیست حتی در یکی دو سال اخیر خواستم در منطقه آزاد جزیره ای کشور را برای نگاه ویژه مطرح کنم و سعی کردم با مدیران منطقه آزاد جزیره دیگر موضوع پیش گفته را در میان بگذارم ولی چندان رغبتی ندیدم لذا از آن صرف نظر کردم بدیهی است که کیش از آن جزیره هم متفاوت است حداقل به خاطر محدودیت، وسعت یک پارچگی مدیریتی و شبکه های زیرساختی و امکانات رفاهی، با اشراف نسبی به کم و کیف مسائل مناطق آزاد ایران به جرات میتوان گفت کیش با نیم نگاهی مهربانانه تر از سوی سطوح ملی تصمیم گیری حتی در کوتاه مدت میتواند به منطقه آزادی الگو برای کشور در شکل گیری حکمرانی موثر محلی و کارکردهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود دور نمی بینم علاوه بر اینکه حداقل بخشی از سرمایه های انتقال یافته ما به آن سوی آبهای خلیج فارس به این جزیره منتقل شود سرمایه گذاران خارجی نیز بدین جزیره روی آورند.

برای دستیابی به چنین هدف بزرگ و ارزشمندی هیچ عاملی مهم تر از همدلی، همراهی و مشارکت فعالانه و همه جانبه همه ارکان جزیره بخش های دولتی، عمومی، خصوصی و مدنی با سازمان منطقه آزاد کیش نخواهد بود. تجربه ها تایید می کند اگر اراده و تفاهم جمعی برای طرحی این چنین از سوی فعالان و کیش وندان محرز شود بی گمان همراهی مثال زدنی را شاهد خواهیم بود.

شواهد زیادی حکایت دارد که اگر سازمان از جانب به خصوص کیشوندان و سازمان های مردم نهاد، حمایت و تقویت شود هیچ دستاوردی دور از دسترس نیست.

از جمله ابزار کارساز و کارآمدی که قادر است پیشنهاد یادشده را عملی سازد استفاده از ظرفیت های قانونی اصل ۱۲۷ به جای اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. در شرایط کنونی به ویژه پس از دوره های کوتاه مدیریتی ایجاب می کند مطالبه عمومی بجای طرح مسائل جاری و خرد، حول محور اصل ۱۲۷ سامان یابد، بدین مفهوم که مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش جدا از سایر مناطق آزاد طبق اصل مذکور از اختیارات نسبتاً بالاتری به خصوص از حيث اتخاذ تصمیمات و تدابیر مقتضی برخوردار شود.

در چهارچوب این اصل مدير عامل (يا رئيس ) سازمان منطقه آزاد کیش براساس مصوبه هیئت وزیران ماموریت های مشخصی را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور بر عهده گرفته و مهم این که تصمیمات او در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران است. در این صورت سازمان می تواند مقتدرانه، منویات قانونی را به اجرا درآورد و فارغ از اشتغالات فراوان بی مورد و پاسخگویی به این و آن، جزیره را به سمت و سوی راهبردهای مندرج در طرح جامع رهبری کند و راه برای ادامه رشد نامتوازن و تلخ جزیره مسدود و شهر هوشمند و بدون کرین شاخصه های مورد تاکید برای کیش در طرح جامع مصوب (۱۳۸۴ به واقعیت خواهد پیوست.

نگارنده بارها در مذاکره با کنشگران اجتماعی و فعالان اقتصادی جزیره آمادگی اش را برای طرح و توجیه موضوع مورد پیشنهاد اعلام کرد چون مدت هاست راجع به مبانی نظری آن غور و بررسی کرده و به همین دلیل حاضر است در هر نشست کارشناسی، تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور یافته و نقطه نظرات خود در این زمینه را تبیین کند البته باید یادآور شد راه پیشنهادی مورد اشاره تنها گزینه برای ساختن کیش مدرن نیست و به یقین با طرح عمومی این پیشنهاد چه بسا راه برای گزینه های بهتر و ایده های نوین به منظور برون رفت از وضعیت نامطلوب کنونی، از سوی درد اشنایان کیش گشوده شود.

اگر همگی منافع شخصی گروهی و سازمانی خود را در امتداد منافع عمومی جزیره تعریف نکنیم و نخواهیم در نظر و عمل اقتدار سازمان را سرلوحه و وجهه همت مان قرار دهیم مطمئن باشید دیری نخواهد پایید که این حداقل ها هم از دست می رود و این قافله تا به روز حشر لنگ خواهد ماند.

بیاییم دست در دست یکدیگر دهیم به مهر برای این که سنگ بنای زیبایی را که در این جزیره خادمان و دلسوزان و کیش دوستان بنیاد گذاشتند و چراغی را که بر افروختند همواره تابنده باشد ما هم سهمی داشته باشیم و ارث و میراث ما

برای آیندگان اسم بزرگ و ماندگاری باشد در پای سربلندی جزیره تا نسل های آتی برخود به بالند.

با آرزوی سرفرازی کیش از همه عزیزان درخواست دارم به دور از هر گونه حب و بغض موضوع را به دقت به نقد و نظر کشیده و برای غنای محتوای پیشنهاد تقدیمی و هم چنین نحوه ی اجرایی آن و طرح گزینههای جایگزین اعلام نظر کنند. عزیزانی که در این مورد از همراهی و هم فکری و اشتراک گذاری دریغ نمی ورزند در خور ستایش اند و قدردانی

از آنان را وظیفه ی خود میدانم.

شاد باشید و نیک فرجام...... آهنگران

کد خبر : 4157
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.