هوش مصنوعی تمام زیر و بم سیستمهای آموزشی را به چالش کشیده است.
معلمان نگران شغل خود ؛ دانش آموزان نگران آینده کتابهای درسی و چگونگی حضور در کلاسها و والدین نگران اینکه بالاخره سرنوشت فرزندان آنها چه میشود؟ همه اینها در حالی است که بحران فضای آموزشی بیداد میکند. از این بدتر برخی مدارس ما هنوز کاملا سنتی و با افکار و اندیشه های عصر حجری اداره میشوند و خبری از هوشمندسازی و متاورس و هوش مصنوعی نیست. با این اوصاف در شرایطی که ماهواره جهانی استارلینک در بیخ گوش ماست عده ای به فکر محدود کردن سرعت اینترنت و فیلترینگ و ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره ها و... هستند . دانش آموزان ما ساعتها در خانه با انواع چت باتها و سایتهای ریز و درشت اینترنتی سر و کار دارند؛ در حالی که در مدارس هنوز درگیر تخته و مشق و برخی درسهای بی حاصل و... هستیم و این یعنی آنکه در واقع مدارس از دانش آموزان بسیار عقب تر هستند . بایستی به داد آینده سیستم آموزش و پرورش برسید. هوش مصنوعی چهره دنیا را بزودی دگرگون خواهد کرد و انقلابی در آموزش و یادگیری و... رخ خواهد داد که قطعا باید خودمان را با آن تطابق دهیم. نقل است که خشایارشاه سوار بر کشتی دچار طوفانی سهمگین شد و چون جان خود را در خطر دیده بود با شلاق خویش به جان امواج دریا افتاد. شخصی به او رسید و گفت : قربان ببخشید راه مقابله با امواج و خطر غرق شدن؛ شنا بلد بودن است نه شلاق زدن به موجها. سال 1403 باید سال نوسازی و تحول اساسی در روندها و رویه ها در آموزش و پرورش بوده و به سرعت قضیه هوش مصنوعی در این وزارتخانه پیاده سازی گردد. دانشگاه ها هم متاسفانه از این قافله بسیار عقب هستند و هنوز در خیلی از دانشگاه ها جزوه نویسی رواج دارد و مشق ها را خط میزنند؟!؟ هوش مصنوعی سرعت تغییر و تحولات را دوچندان کرده است هم در بحث تولید محتوا و انتشار و هم در بحث گردش آزاد اطلاعات و دسترسی ها. بنابراین بشر با دايره المعارف بسیار وسیعی روبرو خواهد شد که سرعت عمل در آن حرف اول را خواهد زد. ما نیز با هم افزایی میان ارکان سیستم حکمرانی میبایست بدون فوت وقت از فرصت کارکردهای هوش مصنوعی به عنوان یک مزیت رقابتی چند وجهی استفاده بهینه کرده و هرگونه ساختارها و مکانیسمهای نرم افزاری و سخت افزاری را با طرح و برنامه و بودجه مناسب برای آن فراهم کنیم.
از : دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور
انتهای پیام/