معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی سازمان از آذرماه 97 تا آذر ماه 98، آمار مقایسه ای بخش های مختلف نسبت به سال های 97 و 96 تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، ناصر آخوندی در نشست  با اصحاب رسانه با اشاره به سیاست گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در راستای فعال سازی پروژه های غیرفعال جزیره کیش که با سرمایه های هنگفت به دلایل مختلف در مدت زمانی طولانی راکد مانده بودند اظهار کرد: در این راستا تلاش شد تا با ورود سازمان به صورت مشارکت در این طرح ها علاوه بر فعال سازی طرح درآمد پایداری برای سازمان ایجاد شود.

ورود مشارکتی سازمان به پروژه های غیرفعال و نیمه فعال

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از این پروژه ها فعال شده و بخشی نیز در حال نهایی شدن برای فعال سازی است افزود: سازمان در تعامل با سرمایه گذاران طرح های غیرفعال اقدام به انعقاد تفاهم نامه مشارکت کرده و بر انجام روند پروژه نیز نظارت دارد اگر چه در ابتدا سرمایه گذاران به سختی به مشارکت با سازمان رضایت دادند اما در نهایت این رویداد به صرفه و صلاح سرمایه گذار، سهام داران پروژه ها و افرادی بود که پیش خرید کرده و مدت ها در انتظار اتمام پروژه های خود بودند انجام شد که در این میان سازمان نیز علاوه بر انجام وظیفه حاکمیتی خود مبنی بر ایجاد رضایت در سرمایه گذاران توانست با ایجاد درآمد بسیاری از مشکلاتی را که در سال های گذشته به دلیل کمبود منابع مالی با آن روبرو بود رفع کند.

798 میلیارد سرمایه گذاری برای راه اندازی مجدد 18 واحد صنعتی

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه افزایش ناگهانی ارز مشکلات نقدینگی را برای برخی از سرمایه گذاران به وجود آورد و موجب غیرفعال شدن پروژه ها شد تاکید: 18 واحد صنعتی غیرفعال با تلاش های صورت گرفته در سال جاری  با حجم سرمایه گذاری 798 میلیارد تومان و ایجاد شتغال برای 275 نفر فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه 12 واحد نیز با حجم سرمایه گذاری 253 میلیارد تومان تا پایان سال راه اندازی می شود تاکید کرد: با فعال شدن این 12 پروژه برای 500 نفر شغل ایجاد می شود.

رفع مشکلات مالیاتی برخی از واحدهای تولیدی، رفع مشکل تامین اجتماعی یکی از واحدها، رفع مشکلات پایان کار و انشعاب آب و برق و مجوز اقتصادی تعدادی دیگر از واحدهای غیرفعال و نیمه فعال با ورود سازمان به گفته آخوندی از مواردی است که در این دوره صورت گرفته است.

وی به ایجاد شرایط دریافت تسهیلات ارزان قیمت در راستای تامین سرمایه در گردش شرکت های تولیدی توسط سازمان برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: شرکت کیش مدیفارم به میزان 30 میلیارد تومان این تسهیلات را دریافت کرده است و شرکت های تولیدی دیگر نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون اقتصادی سازمان به حل مشکلات واحدهای مشمول مالیات که به دلیل پایان یافتن مدت زمان مجوز و عدم تمدید در موعد مقرر الزام به پرداخت مالیات داشتند اشاره کرد و افزود: با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان گمرک، دارایی و سازمان تلاش شد تا مشکلات کسانی که به سازمان در این رابطه مراجعه کرده بودند رفع شود.

اصلاح شیوه نامه ها و تسهیل در سرمایه گذاری

وی با تاکید بر اصلاح شیوه نامه، آیین نامه و دستورالعمل های سازمان در رابطه با واگذاری مالکیت واحدهای صنعتی که در گذشته به صورت استیجاری 5 ساله واگذار می شد توضیح داد: با توجه به درخواست واگذاری قطعی مالکیت واحدها توسط سرمایه گذارانی که مدت زمان اجازه واحد آن ها به پایان رسیده بود؛ شیوه نامه های گذشته اصلاح شد و واحدها به سرمایه گذارانی که سه سال پروانه فعالیت و بهره برداری مستمر داشتند به صورت قطعی واگذار می شود.

به گفته آخوندی اصلاح شیوه نامه ها در راستای شفاف سازی، سرعت عمل در تصمیم گیری و ساده سازی دریافت مجوزهای فعالیت اقتصادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش در سایه افزایش فعالیت های مستمر و ضابطه مند در معاونت اقتصادی و برنامه ریزی های صورت گرفته موفق شده است تا علاوه بر تامین مالی مورد نیاز فعالیت های جاری سازمان، با انجام تهاتر در بسیاری بخش ها بدهی های سازمان به پیمانکاران را به مبلغ 369 میلیارد تومان تسویه کند اضافه کرد: با به روز شدن روش های ارزیابی در سازمان، افرادی که قصد سرمایه گذاری در سازمان منطقه آزاد کیش را دارند باید توانایی مالی و اهلیت انجام سرمایه گذاری را داشته باشند و همچنین این افراد در آن واحد نمی توانند دو پروژه سرمایه گذاری را دریافت کنند تا در روند کار و به سرانجام رساندن پروژه ها با مشکلات تامین سرمایه مواجه شوند.

اهلیت و توان مالی شرط پذیرش سرمایه گذاران

معاون اقتصادی سازمان ارائه اوراق صکوک جهت تامین مالی پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش را از طرح های عملیاتی این معاونت برشمرد و افزود: سود و اصل وام دریافتی در حال پرداخت است و در یک بازه زمانی 4 ساله تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمانت اجرایی اوراق واگذار شده املاکی است که آورده و بازده کافی ندارند مانند هتل گلدیس که با توجه به نرخ تورم در صورتی که این هتل برای تامین مالی فروخته می شد ارزش مورد نیاز امروز را نداشت.

به گفته آخوندی در این راستا سازمان منطقه آزاد کیش اقدام به ورود مشارکتی به طرح های سرمایه گذاری کرده است تا علاوه بر اینکه سرمایه گذاران از حضور سازمان در تکمیل پروژه های خود به عنوان یک بازوی توانمند بهره مند شوند، آورده های حاصل از مشارکت در تامین مالی پروژه ها و هزینه های جاری مورد استفاده قرار گیرد.

اتصال سازمان به بازار سرمایه

اتصال سازمان به بازار سرمایه به صورت هلدینگ از موارد دیگری است که آخوندی در این نشست مطرح کرد و افزود: 4 شرکت از شرکت های سازمان منطقه آزاد کیش در بورس ارائه خواهد شد که یکی از آن ها شرکت هواپیمایی کیش است که مالکیت آن به سازمان منطقه آزاد کیش تعلق دارد و با واگذاری بخشی از سهام آن در بورس کیشوندان می توانند از مزایای مشارکت در فعالیت این شرکت بهره مند شوند.

وی توضیح داد: با اصلاح ساختار مالی و سرمایه ای با ارزیابی هایی که از دارایی های این شرکت صورت گرفت و قیمت گذاری روز سرمایه های این شرکت از محل دارائی ها به میزان یک هزار و 5 میلیارد تومان افزایش یافت که با توجه به معافیت مالیاتی شرکت هایی که تا سال 98 افزایش سرمایه می دهند با انجام این رویداد شرکت هواپیمایی کیش می تواند از فرصت موجود استفاده کند.

شرکت هواپیمایی کیش وارد بورس می شود

به گفته این مقام مسئول در معاونت اقتصادی سازمان، با پیگیری هایی که در حال انجام است شرکت هواپیمایی کیش در آینده ای نزدیک می تواند وارد بازار بورس شود که در این صورت با عرضه 30 درصد از سهم کیش ایر مبالغ قابل توجهی تامین سرمایه صورت می گیرد ضمن اینکه سرمایه بازگشت داده شده صرف ارتقاء کیفیت خدمات، نوسازی ناوگان و ایجاد زیرساخت های لازم خواهد شد.

وی ادامه داد: با واگذاری سهام شرکت هواپیمایی کیش و خرید سهام توسط کیشوندان، ساکنان جزیره کیش به نوعی در مالکیت این شرکت سهیم بوده و سود آن به کیشوندان باز می گردد.

آخوندی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بورس انرژی و دریافت موافقت های اولیه برای تاسیس شرکت تامین سرمایه در سازمان منطقه آزاد کیش برای نخستین بار در میان مناطق آزاد به ایجاد دو صندوق زمین ساختمان با سرمایه هر یک به مبلغ 500 میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: مجوزهای اولیه دریافت شده و در حال پیگیری انجام کامل طرح هستیم.

تدوین بسته های سرمایه گذاری در 41 موضوع به صورت دوزبانه در زمینه های آموزش، بازرگانی، گردشگری، گردشگری سلامت تجارت و پروژه های تفریحی، همچنین تدوین 13 بسته سرمایه گذاری در بخش های مختلف برای هندورابی به مبلغ 8 هزار میلیارد و بازگشت سرمایه 38 درصد از مواردی بود که در این نشست خبری مطرح شد.

شفاف سازی با پنجره واحد اقتصادی

وی همچنین به ایجاد پنجره واحد در معاونت اقتصادی در راستای جلوگیری از رانت، قاچاق با هدف شفاف سازی تجارت به ویژه در حوزه فرامرزی تاکید کرد: سامانه توسعه تجارت از این پنجره واحد استفاده می کند و سامانه جامع امور گمرکی نیز در این راستا در دهه فجر رونمایی و مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابر گزارش های ارائه شده در این نشست، تعداد 6 شهرک صنعتی به مساحت تقریبی 244 هکتار با حدود بیش از 500 واحد صنعتی و تولید که حدود 319 واحد آن به صورت فعال در حال انجام خدمات و تولید هستند 78 درصد از حوزه صنعتی کیش را تشکیل داده و زمینه اشتغال نزدیک به 5 هزار نفر در این بخش را به وجود آورده اند.

صدور 47 مجوز صادرات برای بخش خصوصی از آذر 97 تا آبان 98 در مقابل 22 مجوز صادر شده در مقایسه با بازه زمانی یک سال قبل از آن نشان از رشد 114درصدی دارد.

از مجموع 47 جواز تاسیس صادر شده برای ایجاد واحد صنعتی در مدت مذکور، 34 جواز منجر به صدور پروانه بهره برداری شد.

با توجه به صدور 34 جواز تاسیس، 893 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 553 هزار دلار سرمایه گذاري ارزی از آذر 97 تا آبان 98 محقق شده است که به نسبت مدت مشابه در آذر 96 تا آبان 97  سرمایه گذاری در بخش ارزی و ریالی به ترتیب 498هزار دلار و 482میلیارد ریال بوده است و رشد 85 درصد در بخش ریالی و 11 درصد در بخش ارزی را نشان می دهد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

کد خبر : 1866
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.