رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مبنای ایجاد مناطق آزاد در دنیا این است که نظام اقتصادی مناطق آزاد از سرزمین اصلی کاملا متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، محمدرضا پور ابراهیمی در کنفرانس یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در جزیره کیش اظهار کرد: این نشست با هدف هم اندیشی در خصوص مباحث مرتبط با مناطق آزاد در راستای تدوین برنامه هفتم توسعه برگزار شده است تا با یک نگاه کارشناسی و متناسب با واقعیت های کنونی کشور نسبت به رفع موارد و اشکالات موجود اقدام شود و فرصت ها، تهدیدات، نقاط قوت و نقاط ضعف درحوزه سیاست گذاری و حکمرانی در مناطق آزاد مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون عملکرد مشخصی از مناطق آزاد در دست داریم و امکان ارزیابی عملکرد وجود دارد افزود: بازخوردهای قوانین و مقررات جدید هم به ما کمک می کند تا خروجی آن ها را بررسی کنیم.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه تفکیک نظام اقتصادی مناطق آزاد از سرزمین اصلی و تحقق فعالیت های تخصصی هر منطقه متناسب با جغرافیای مناطق آزاد از رویکردهای تدوین برنامه هفتم توسعه است افزود:  اگر برای مناطق آزاد تعریف مشخص و جایگاه ویژه ای در نظر نگیریم و تصورمان این باشد که با واژه مناطق آزاد اهداف این مناطق تحقق می یابد؛ این یک خیال واهی است.

وی با تاکید بر اینکه  آنچه در برنامه هفتم شاه کلید برنامه توسعه است که بر تصمیم همه مسئولان ارشد تاثیر گذاشته است به عملکرد اجرایی این مناطق باز می گردد افزود: مبنای ایجاد مناطق آزاد در دنیا این است که نظام اقتصادی مناطق آزاد از سرزمین اصلی کاملا متفاوت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: درعملکرد اجرایی شاید مشکلاتی وجود داشته باشد اما نباید شاکله مناطق آزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: ما باید در برنامه هفتم بازنگری جدی در ساختار نظام اقتصادی مرتبط با مناطق آزاد داشته باشیم فارغ از عملکرد ها البته عملکردها را با احکام ذیل این قاعده اصلی می توانیم مرتبط کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به هدفگذاری ها در مناطق آزاد براساس رویکردهای تخصصی برای استفاده از ظرفیت این مناطق و تعریفی که از آن ها ارائه شده است افزود: در تمام دنیا هر منطقه آزاد براساس هدفی تشکیل شده است و برنامه راهبردی دارد.

وی با بیان اینکه در دولت های گذشته ما تمام مناطق آزاد را با این نگاه که باید تولید و صادرات محور بوده و جذب سرمایه گذاری داشته باشند دیده ایم ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است که مناطق آزاد کشور با توجه به موقعیت جغرافیای با تفکیک شناسنامه و هویتی که برنامه بلند مدت آن ها را تعریف می کند اجرایی و عملیاتی شود شاید ما در این حوزه غفلت کرده باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آنچه در برنامه هفتم برای ما مهم خواهد بود تدوین برنامه های مشخص  به تفکیک هر منطقه خواهد بود که ماموریت های بلند مدت آن ها را می تواند تحقق بخشد.

وی با اشاره به اینکه کیش تنها منطقه آزادی است که با هدف گردشگری که برای کیش تعریف شده است دنبال کرده و برای توسعه نیاز به کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامونی دارد زیرا توسعه هر منطقه متاثر از عوامل داخلی و عوامل پیرامونی است.

پورابراهیمی با تاکید بر اهمیت آمایش ملی و ظرفیت های منطقه ای در تدوین برنامه راهبردی برای هر منطقه آزاد تاکید کرد: مشخص کردن اهداف کلی که شاخص های قابل ارزیابی داشته باشد، بررسی متغیرها که منجر به افزایش نرخ رشد اقصتادی کشور شود، جلوگیری از افزایش بی ضابطه مناطق آزاد، توسعه کیفی مناطق آزاد موجود از جمله مواردی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می گیرد.

افزایش زیرساخت های مناطق آزاد و تامین منابع مالی در این مناطق از دیگر مواردی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به آن ها اشاره کرد و افزود: افزایش هدفمند معافیت ها در قوانین، اصلاح قوانین و ایجاد زیرساخت ها در مناطق آزاد و هر متغیر که به عنوان مشوق فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد است با رویکرد تاثیرگذاری مناطق در توسعه اقتصاد کشور شود از جمله مسائل مورد توجه در برنامه هفتم خواهد بود.

وی به راه اندازی بانک های تخصصی با تغییر نگرش و تفکیک نظام اقتصادی مناطق آزاد از سرزمین اصلی اشاره کرد و افزود: ایجاد بانک های تخصصی مانند بانک های آفشور، بورس، بیمه و خدمات مالی موجب رونق فعالیت های مالی بین المللی و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

پور ابراهیمی دیپلماسی اقتصادی را حلقه مفقوده نظام اقتصادی کشور برشمرد و افزود: توسعه اقتصادی و تبادل با طرف های خارجی نخواهیم داشت مگر اینکه دیپلماسی اقتصادی فعال در این مناطق داشته باشیم.

ساماندهی معافیت های مالیاتی، خارج کردن نقاط جمعیتی شهری وروستایی از حوزه مناطق آزاد، شفافیت اطلاعات و گزارشات اقتصادی مناطق آزاد، اصلاح قواعد حکمرانی در مناطق آزاد، روش های تامین مالی در مناطق آزاد، توجه دستگاه های نظارتی به فعالیت های این مناطق از جمله مواردی است که به گفته پور ابراهیمی موجب رفع محدودیت های ناشی از اجرا می شود.

 

 

 

 

 

کد خبر : 3357
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.