در نشست هم اندیشی و تبادل نظر مدیران جوامع صنفی برصیانت از حقوق کارگران و کارفرمایان با بهره گیری از سامانه کار و اشتغال در جزیره کیش تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، در این نشست که با حضور سرپرست منطقه آزاد کیش، امام جمعه کیش، امام جمعه اهل سنت کیش، معاونت های سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس شعبه تامین اجتماعی کیش، رئیس اداره کار و اشتغال کیش، و جمعی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش برگزار شد، امام جمعه کیش اظهار کرد: نگذارید قطار توسعه و حرکت کیش متوقف شود.

وی با تاکید بر حمایت نهاد امام جمعه کیش برای ساخته شدن کیش افزود: برای ساخته شدن کیشی که در ذهن همه مردم ایران اسلامی است باید تلاش کرد.

امام جمعه کیش با تقدیر از خدمات غلامحسین مظفری مدیرعامل سابق کیش افزود: در کیش هم نیروی کار زیاد است و هم فرصت های اشتغال اما آنچه خود را نشان نمی دهد حلقه مفقوده ایت است که باید ارتباط بین نیروی کار و کارفرما را ایجاد کندو

وی تصریح کرد: اگر معضل بیکاری حل شود بسیاری از آسیب ها و بزه های اجتماعی رفع می شود.

جعفرآهنگران سرپرست منطقه آزاد کیش، با اشاره به جایگاه سازمان های مردم نهاد به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه در جوامع اظهار کرد: وجود سازمان های مردم نهاد و اصناف در جزیره کیش نوید بخش این است که در آینده نزدیک شاهد جزیره ای خواهیم بود که بتواند با کشورهای همجوار برابری کند.

شیخ یعقوب شمس نیز با اشاره به اینکه زیبایی و جذابیت های مرهون تلاش های کارگرانی است که در حوزه خدمات شهری تلاش می کنند اضافه کرد: امروز بسیاری از نیروهای کار در کیش مشغول به کار هستند و این منطقه توانسته است بخشی از معضلات بیکاری در کشور را حل کند.

وی با تقدیر از ایجاد فرصت های اشتغال از سوی سرمایه گذاران در جزیره کیش، ایجاد سامانه اشتغال را برنامه ای جامع برای صیانت از حقوق کارگران برشمرد و اظهار امیدواری کرد این سامانه بتواند بسیاری از معضلات بی سامانی کار را حل کرده و از حقوق کارگران و کارفرمایان صیانت کند.

محمدعلی جلایر رئیس اداره کار و خدمات اشتغال کیش نیز با اشاره به اینکه راه اندازی سامانه هوشمند اشتغال از اهداف دولت الکترونیک به منظور کاهش مراجعات اداری و سهولت در دسترسی به قوانین کار است تاکید کرد: پیش از این، قرارداد ۱۲ هزار کارگر در سامانه هوشمند اشتغال ثبت شده و تنها اطلاعات کارگران قابل مشاهده بود، اما در حال حاضر با به روز رسانی این درگاه الکترونیکی، کارگران و کارکنان می توانند به فایل قراردادها نیز دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به ماده 10 قانون اشتغال در مناطق آزاد و سرزمین اصلی افزود: در سرزمین اصلی قرارداد در 4 نسخه و در کیش در 3 نسخه تنظیم می شود که در اختیار کارگر، کارفرما و اداره اشتغال قرار می گیرد.

جلایر وجود این سامانه را موجب کاهش بروز اختلافات کارگر و کارفرما به دلیل ثبت شفاف اطلاعات و در دسترس بودن آن ها برای مسئولان واحد کار و اشتغال برشمرد و تاکید کرد: مفاد قانون کار در سرزمین اصلی ۲۰۳ ماده بوده، در صورتیکه برای تسهیل امور در مناطق آزاد این رقم به ۵۱ ماده کاهش داشته و ساده تر شده است.

به گفته رئیس اداره کار و اشتغال کیش، کارگر یا کارفرما به محض ورود به سایت JOB.KISH.IR و وارد کردن شماره همراه، از سوی سامانه پیامکی سازمان منطقه آزاد کیش رمز عبور دریافت می کنند.

 کارفرما می تواند با وارد کردن رمز عبور قرارداد و اطلاعات کارکنان خود را در سامانه بارگذاری و ثبت کند؛ همچنین کارکنان و کارگران می توانند قراردادهای خود را مشاهده و دریافت کنند.

محسن قریب نیز دراین نشست با تاکید بر اینکه نیروی انسانی سرمایه اصلی همه بنگاه های اقتصادی و سرمایه اجتماعی است؛ بیمه، حقوق، سنوات را از جمله دغدغه های کارگران و ناکارآمدی و نیروهای مازاد را ازجمله دغدغه های کارفرمایان برشمرد.

مسیح اله صفا، رئیس جامعه هتلداران نیز هزینه های آموزش و عدم ماندگاری، هزینه های مسکن و اقامت کارگران را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که کارفرمایان در کیش با آن روبرو هستند.

نصرالله حاتمی از دیگر سرمایه گذاران جزیره کیش نیز با بیان اینکه در کیش رابطه کارگر و کارفرما به درستی تنیم نشده است افزود: با نیم نگاهی به کشورهای اطراف به خوبی می توان فهمید که آنان چگونه بهترین بهره را از نیروهای کار می برند.

وی آموزش، ماندگاری کارگران، مسکن و هزینه تردد کارگران را از عمده ترین مشکلاتی عنوان کرد که کارگران و کارفرمایان با آن درگیر هستند .

ابوالحسنی از فعالان اقتصادی جزیره نیز قیمت تمام شده نیروی کار برای کارفرمایان در جزیره کیش نسبت به سرزمین اصلی به واسطه تامین هزینه های اسکان، دستمزد و هزینه های تردد از محل زندگی تا محل کار را از عمده نگرانی های کارفرمایان برشمرد.

وی پیشنهاد کرد تا سازمان منطقه آزاد کیش زمینی جهت ساخت شهرک اسکان کارگری اختصاص دهد تا سرمایه گذاران برای ساخت آن و اسکان کارگران خود بدون حق واگذاری و فروش اقدام کنند.

رئیس جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، رئیس جامعه کلوپ داران، رئیس جامعه آژانس های مسافرتی، رئیس هیئت مدیره مجمع رنت کاران، جانشین فرماندهی انتظامی ویژه کیش و نماینده جامعه مشاوران املاک نیز در این نشست به ارائه مطالبی در خصوص سامانه پرداختند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2378
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.